søndag 8. mars 2009

Gratulerer med dagen!

Da er det 8. mars igjen. Dagen alle kvinner skulle feire, men som min generasjon ikke tenker så mye over. Er dette noe som skal markeres? Hvorfor skal kvinner ha en egen dag? Vi har da likestilling i Norge. Eller.......? Ja, det er klart at kvinner i Norge har kommet langt, veldig langt. Vi har mye å takke våre mødre for, de som sto på barrikadene og brente BHer i stor stil. Men er jobben gjort? Senest på fredag var det debatt om at kvinner var lønnstapere. Vi snakker fortsatt om kvinneyrker og lavtlønnsyrker i samme åndedrag. Det er tilrettelagt for lengre barselspermisjoner for menn, men de fleste tar fortsatt ikke ut mer enn "de må". Og vi kan vel fortsette i det uendelige.

8. mars skal jeg bruke på på sofane, ikke i tog. Jeg er ingen aktivist, men setter umåtelig pris på muligheten jentene på 70-tallet ga meg. Men selv om jeg har byttet ut røde ullsokker med stilettheler, betyr ikke det at jeg ikke støtter kravet om likestilling, det gjør jeg - fullt ut. Det er bare en ny tid, med nye virkemiddel. Det er flott å se sterke, feminine kvinner stå fram og kreve både likestilling og retten til å være kvinne. Så til alle mine medsøstre, uansett fottøy:

GRATULERER MED DAGEN!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar